top of page
323097614_3398957690361602_6441366063480288143_n_edited.jpg

Sori Choi

최소리 프로필.jpeg

South Korea


All objects and energies in this world have their own sounds.
I want to be a messenger to send such sounds to all of you.
I am crushed on such sounds.

 

Jongkeun Kim

Art Critic

 He is instinctively an art of sound creater. It’s because beating of Choi Sori and its echoing art is a gesture to call spirits, desires toward sounds and even a seeker for unlimited sounds. Those who have heard his music even once want to enter a degree of ‘See sound’ that means ‘Seeing sound’ by themselves. His percussion art therefore is mysterious, unfamiliar and even sometimes deeply moving.

 Most distinctively, his works are born by percussion playing on metal plate, paper or styrofoam board. And these are echo of sounds and their trace made by beating rather than painting. Therefore, a feast consisting of red, blue, yellow and sometimes mixed colors is included by a sort of performance and acting art. And such performance is completed by untouched traces as they exsit, painting colors or making scratches on them. 

 “All objects in this world have their own distinctive sounds. I will embrace them in my heart and play new sounds through communication of life and continue to explore them. This album consists of sounds created by me while I feel power of life and unlimited power by spending last several years and seeing, feeling and contacting numerous objects.“

Choi Sori’s this biographical confess clearly presents how far his sounds have spread.

 ​All performing acts that he bangs on metal plate just like beating drum in music are new creative and avant-garde activities which completely disrupted expression types of arts. Just like that such performance is a Fluxus movement, carving dynamic elements on metal plate is very distinctive as if it suggested past, contemporary and even future of art at once while such art shows formative beauty in front side orignated by traditional aesthetic beauty. In other words, Choi Sori is believed to be successful to build a meeting of music and art inside 3-dimensional space while he expresses conceptual world discussed in 2-dimensions as a plane, which was just a slogan before.

 Sound of Choi Sori come to have visual characteristics via eyes rather than something audible. Just like that visual things leave spaces for freedom and rationality, Choi Sori came to acquire freedom by turning eyes back to Korea’s traditional music beyond limits on expression by drums. And such things are believed to be transferred to arts in order to transcend or overcome a world of such sounds.

 Likewise, like Lucio Fontana an Italian painter and sculptor who created a concept of space by making efforts in order to make something endless something visual and also created unique plane by cutting and tearing down canvers, Choi Sori would be recorded as a rare painter who created art using sounds.

- Excerpted from <I LOVE YOU, Sori Choi>

Youngtaek Park

A professor at Kyunggi Univ / Art Critic

 최소리는 연주와 병행해서 오랫동안 그림을 그려왔고 근자에는 온전히 작업에만 전념하고 있다. 흥미로운 것은 그 제작방법이 타악 연주와 매우 유사하다는 점이다. 그는 기존의 미술 어법을 익혀서 미술계 내부로 진입 하는 루트를 포기하고 자신이 악기를 다루는 익숙한 방법론을 통해 소리를 ‘보여주는 일’을 시도하고 있다. 스틱을 이용해 회화적 행위로 대체하고자 하는 것이다. 사실 그에게는 미술에 대한 교육이나 정보, 부채의식이 일절 없어 보인다. 오로지 악기를 다루었던 몸의 감각, 익숙한 방법론에 의지해 이를 물질화, 시각화시키고자 할 뿐이다. 그러나 동시에 그가 행위의 결과물로 남겨놓아 ‘작품’으로 제시한 것은 현대미술에서 추상/비재현적 회화에 유사하며 오브제를 다루는 작업이고 신체적 행위/퍼포먼스로 인해 가능한 작업에 다름 아니다. 결국 그의 작업은 색다른 방법론으로 도달한 현대미술의 익숙한 얼굴인 셈이다. 

 

 그동안 금속(드럼)과 천의 피부(북)에서 다양한 소리를 뽑아낸 최소리는 아예 금속과 천의 표면 그 자체에 다양한 표정, 질감을 적극적으로 시술해 놓았다. 그로 인해 그 표정과 질감이 실질적인 소리를 대신하게 한다. 자신의 신체와 스틱 및 다양한 도구를 사용해 사각형의 평면 전체를 공략하면서 특정 지점에 타격을 해서 구멍을 내거나 스크래치를 발생시켰다. 악기의 원형 틀을 대신해 사각의 평면 안에서 무수한 소리/타격을 몰고 다니다가 결정적인 물리적 압력을 가해 표면을 내파하거나 주름을 잡거나 예기치 못한 상황을 연출하는 것이다. 이로 인해 평면은 부조나 입체적 효과로 환생하면서 회화이자 동시에 요철효과로 자글거리는 일종의 조각이 되었다. 이른바 평면과 조각이 동시에 공존하는 피부, 화면이다. 이 주름과 결은 물리적 타격을 받아 생긴 상처이자 동시에 납작하고 편평한 표면에 시선을 집중시키면서 여러 표정을 풍경처럼 형상화하고 이것들이 다양한 음, 소리를 발생(상상하게)시킨다는 것이다. 따라서 그의 화면은 보는 것이자 듣는 것이고 보여 지는 단서를 매개 삼아 소리를 발생시키게 하려는 것인데 이는 결국 망막을 빌어 청각을 자극하려는 회화에 해당한다. 

 ​

 최소리는 종이나 황동, 알루미늄, 구리 등의 재료를 화면으로 삼은 후 그 위에 스틱이나 기타 여러 연장들을 동원해 소리를 연주/이미지를 연출하는데 이는 표면을 두들기고 가격을 해서 상처(?)를 내거나 그 표면을 색채로 덮은 상태로 밀려나온다. 이 다양한 행위로 인해 재료의 피부들은 예민하게 찢어지고 구멍이 나면서 무척이나 다양한 표정을 지니게 된다. 그는 “두드리고 두드려서 소리를 그리고자 한다.”고 말한다. 압력이나 힘을 가하면 본래의 물질은 다른 표정을 짓는다. 물질의 성질이 바뀌지는 않지만 그 물체의 고유성이 다분히 와해되거나 약화되면서 미처 접하지 못한 물질의 또 다른 단면을 불현듯 노정한다. 최소리는 그러한 물질의 변용을 적극 연출하고 있지만 그 핵심은 결국 ‘소리’의 가시화에 있다는 점이 주목된다.    

 

 따라서 최소리의 작업은 그림을 그렸다기보다는 회화의 존재론적 조건이 되는 일정한 지지대/평면(표면)을 선택한 후 그 피부에 타악기 연주를 하듯 연주 도구(그 외에 다양한 매개들)를 이용해 소리를 내고 있다는 점, 표면에 무수한 굴곡과 주름을 만들고 있다는 점에서 흥미롭다. 물론 그 소리는 들을 수 있는 소리가 아니라 보이는 소리, 물질로 응고된 소리이자 상상을 통해 공명되는 그런 소리의 시각화다. 그리고 그 소리는 소리를 연상시키는 사후적 장면으로, 시각적으로 마감되어 화면 안에 담겨있다. 따라서 최소리의 화면은 분명 회화가 되어 존재한다. 색이 입혀지고 붓질이 지나가고 다채로운 질감과 물성의 맛이 우선적으로 자리하고 있는가 하면 빛에 의해 예민하게 반응하면서 표면은 무수한 굴곡, 주름, 협곡을 만들어낸다.

 

 최소리의 화면은 결코 단일하지 않다. 그것은 타격의 횟수, 시간, 신체적 힘의 강도에 따라 무수한 변화와 깊이를 지닌 표면이다. 따라서 이 얇은 단면의 피부 자체로도 소리는 생성된다. 물론 이 화면이 소리를 저장하고 있거나 특정 소리를 담고 있다고 말할 수도 있고 그렇지 않을 수도 있다. 그러나 최소리 본인은 분명 그러한 소리를 만들어내고 이를 듣는 이다. 그리고 그와 같은 자신의 경험을 우리에게 보여주고자 이 같은 작업을 시도하고 있다. 이는 우리의 갇힌 감각을 풀어헤치는 일이자 굳은 신경과 한정된 몸의 감각을 마냥 확장시키는 일이기도 하다. 그리고 그것이야말로 예술의 진정한 힘이기도 하다. 여기에 음악과 미술, 소리와 이미지가 곤죽이 되어 모종의 상태를 이룬 최소리의 화면이 지닌 의미가 자리하고 있다.  

- 평론 <최소리, 표면에서 울리는 소리의 물질화> 에서 발췌.

Hyunkeun Jang

EcoRock Gallery CEO

 Obsessed with sound since childhood, artist Choi Sori quit formal education to bury himself within nature and became addicted to the sound waves produced from all objects that he beat.

 Choi Sori feels with his whole body those wavy waves created by the sounds from his beating as they push out the density of air. It’s the pattern from the waves that only he can see through the five senses. Once such sound waves had already left the epicenter and disappeared into distant space, the heart’s core and feelings of resentment (Han) will become purified. As a first step, realizing that emptiness also remains, the artist begins to capture on canvases the traces left behind when the sound waves sweep through. The artist himself feels in his state of resonance, in other words, the Pathos and spiritual states, the feelings Samadhi and intense drive: madness and intoxication, fear, passion and ecstasy, and even the emotions of extreme sorrow... Although these are expressed visually and not through sound, we can experience a sort of hallucination that allows us to hear and feel the same waves that resonate from sounds. This is possible because of the subtleties of our human body called synesthesia. The desire to show the sound he wanted was realized through the beauty of expressing objects and things artistically in three dimensions within a flat surface/canvas, adding another [figurative] annual tree growth ring to his life.

 

 Choi Sori’s artistic behavior of synesthesia, which transcends traditional genres and media, can be found in the Korean people’s spiritual sense of beauty. Spirituality does not occur when rational reason is in charge of our brains, but when we feel spirits in our body, which bring out the states of Samadhi, intense drive, and trance. Whoever reaches this spiritual state will become mentally elated and physically excited. Since Korea’s Sanggo era, our ancestors have recognized this spiritual state as the only channel to interact with Plotinus’ ‘the One’, Mother Nature, the skies, space, and the universe. In the thought that the universe is composed of humans who reside between the land and skies, there must be a spiritual warrior who connects the Earth with the heavens. In other words, a person who can more than anyone else, easily fall into a Pathos state to lead the masses through collective hypnosis is needed. In this way, the supernatural thought of Cheonji-in (skies, land, and humans) that originated from the Jecheon event during the Sanggo period, was expressed in the Joseon Dynasty through the Pungnyu spirit (‘wind flowing mindset’), following the Hwarang (Flower Knights of Silla Dynasty). Today, it is a unique Korean thought that is passed down and manifested to all artists.

 

 Choi Sori has already resonated his spiritual devotion through sound, and there are countless experiences where he caused the world to be in collective hypnotic ecstasy and frenzy and a state of intoxication and passion. His exhilarating percussive sounds by themselves have made the world into a hall of solidarity and one large community with the resonances of ecstasy and intense drive. Artist Choi Sori is the first spiritual man to carry our intrinsic aesthetics. Such aesthetics are derived from the ethereal states of excitement and elation, which come from a physical frenzy that makes one want to ‘shoulder dance’. This exhibition proves that Choi Sori’s overflowing energy can go beyond just sound by visualizing and storing it and that his desire to stimulate the public’s synesthesia in another genre can be expressed through paintings that are reflected from formative consciousness. The essence and source of his artistic desires are the same regardless of the genre of art, with only a difference in how it is implemented. The exhibition is the story of Choi Sori the artist, who has already conquered the countless peaks of the Pathos state, and his yet another eruption of artistic desire. Although unlike the sound wave, the instantaneousness is reduced, I applaud his desire to visualize the resonance of sound that will last for tens of thousands of years, in the same manner as prehistoric cave paintings. Just as he resonated with the Earth through sound, I have no doubt that his two-dimensional paintings, which reflect the sense of formative spirituality with the storage of sound and soundwaves, will resonate with the whole planet once again.

- Excerpted from <Another resonance beyond sound>

bottom of page